Stránky

25. 11. 2016

Krimi vlna: Mráz, Kruh, Na zabití... a ďalšie!

Konečne som aj ja poriadne naskočila na vlnu krimi. Nikdy som nevedela, čo na tom všetci tak vidia - až kým som tento žáner nevyskúšala v audio podobe. Všetky tie vraždy a napätie sú pre mňa omnoho zaujímavejšie, keď mi ich prerozpráva skúsený narátor a dodá atmosfére tie správne grády. Začnime teda od tých absolútnych peciek, ktoré ma naozaj nadchli.


Séria francúzskeho spisovateľa Bernarda Miniera zatiaľ ponúka tri príbehy: Kruh, Mráz, Tma. Knihy na seba naväzujú a príbehy nie je možné čítať na preskáčku. Ide o klasickú detektívku a vyzerá to tak, že séria zreje ako víno. Čo príbeh - to lepšie premyslený dej. Prvá časť ma oslovila hlavne svojim prostredím, ktorým je väzenský blázinec hlboko v horách.


Vraha som síce odhalila na prvý pokus, no musím priznať, že ma autor občas trošku zvyklal. Ale hlavne ma neustále udržiaval v napätí. Určite som zaznamenala drobné veci, ktoré mohli byť dotiahnuté lepšie, no po dokončení prvej časti som bez váhania skočila po pokračovaní a to už bolo naozaj prešpekulované a výborne vymyslené.

Už len samotný spôsob vraždy mi prišiel dosť originálny, no hlavne - svojho hlavného podozrivého som musela niekoľkokrát počas čítania meniť. Vždy, keď som si myslela, že "už ho mám", mi autor jemne naznačil, kto je tu pán a ja som opäť tápala v tme. Toto bola naozaj skvelá jazda a v adio podobe to bola slasť. Tretí diel si nechávam ako taký malý bonbónik na Vianoce, veľmi sa naň teším, údajne je zo série najlepší.



Na zabití! No ale toto že aká perla?! Tu si fanúšikovia Gone Girl a Dievča vo vlaku prídu na svoje. Nejde o klasický príbeh detektív - vrah. Tu sa to hemží sociopatmi. Pokiaľ máte radi zamotané osudy a nie je vám proti srsti byť na strane vraha, tento titul si naozaj nenechajte ujsť. Mne osobne Gone Girl prišla dosť predvídateľná a Dievča vo vlaku ma sklamala na plnej čiare. Takže keď som počula, že Na zabití sa má uberať týmto smerom, bola som značne skeptická. O to väčšiu radosť mám, že autor konečne naplnil všetky moje túžby po perfektnom, chladnom a vypočítavom sociopatovi v hlavnej úlohe vraždiacej mašinky :)

Autor zvládol naozaj skvele striedanie uhlov pohľadu. V prvej časti knihy vnímame príbeh prostredníctvom jednej postavy, no v druhej polovici už realitu vidíme aj očami ďalších protagonistov. Čím viac sa blíži koniec, tým rýchlejšie sa pohľady striedajú a skvele sa tak nielen stupňuje napätie, ale celá zápletka sa akoby obracia...  A ten koniec. Priatelia, ten koniec.. tá posledná veta.. tak to bolo na Zlatú Lupu za Krimi 2016 :)) Tu určite siahnite po audioknihe, nebudete ľutovať.



Zabij mě znovu je klasická detektívka mixnutá psychotrilerom. Kniha ponúka nielen skvelú dávku napätia, ale aj slušné zauzlovanie príbehu. Rozhodne to nie je krimi idúca po jednej línii typu: vražda - hľadajme vraha, no spomenúť čokoľvek iné by znamenalo spoilerovať. Čo mi občas trošku nesedelo bola až príliš veľká odvážnosť našej ústrednej hrdinky alias budúca vystrašená obeť. No nebolo to nič zásadné, čo by mi pokazilo čitateľský zážitok. Bola som hlavne spokojná s celkovým uzavretím zápletky, tam to autorka naozaj uchopila na výbornú. A narátorka sa skvele vyhrala s atmosférou, takže knihe pomohla dosiahnuť to, čo autorka zamýšľala.



 Ak chcete krimi, kde to fičí jedna vražda za druhou, siahnite po sérii Jeden musí z kola von, Na koho to slovo padne. Opäť ide o príbehy, ktoré je potrebné čítať v správnom poradí. Toto boli naozaj také "rýchlovečky", veľmi svižné čítanie. Čo ma na sérii najviac potešilo bola výborná a notrelá postava detektívky. Tá rozhodne dodala sérii na kvalite a originalite a už len kvôli nej budem rada v knihách od tejto autorky pokračovať. Bohužiaľ, audiopodoba týchto titulov zatiaľ nie je k dispozícii.



No a nakoniec jedno dosť veľké sklamanie a to je Sova. Ja už som trošku ofrfľala prvý diel Cestujem sama, no okolo Sovy bol dosť veľký marketingový boom, takže som sa nechala nalákať. Poviem úprimne, ak by som knihu nemala v audiopodobe, čítanie nedokončím. Bohužiaľ, mne to prišlo ako verná kópia prvéj časti, hlavne spôsob, akým sa autor opäť snažil zaangažovať do zločinu rodinu hlavného vyšetrovateľa mi prišlo už pritiahnuté za vlasy. Každopádne, ak sa vám páčil prvý diel (a tie ohlasy boli naozaj dobré), myslím, že druhý diel nebude pre vás sklamaním, takže sa určite mnou nenechajte odradiť.




Odporučíte mi nejakú dobrú kriminálku?

Petra



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára