Stránky

21. 2. 2017

Walter J. Ciszek: S Bohem v Rusku // ...životom napísaný brilantný príbeh!


Hovorí sa, že najlepšie príbehy píše sám život. No a život Waltera Ciszska je toho skvelým dôkazom. Veď uvážte sami. Ako americký kňaz je zadržaný v Rusku ešte pred vypuknutím II. svetovej vojny. Niekoľko rokov je vypočúvaný vo väzení v Lubjanke tými najostrejšími policajnými kádrami. KGB sa z neho snaží vymámiť priznanie, že je nasadený americký špión. Kňaz nič nepriznáva, no aj tak je zo špionáže obvinený a je odsúdený na pätnásť rokov nútených prác v Gulagoch. No nie je toto úžasný námet pre knihu?


Ciszek sa narodil v Amerike,  v rodine poľských emigrantov. Mal dosť búrlivé detstvo, no keď obdobie vzdoru a huncútstiev pominulo, Ciszeka začala lákať predstava oddať svoj život Bohu. Netúžil však po kňazskom rúchu a asketickom živote. Jeho povaha bola stále príliš dobrodružstvachtivá na to, aby strávil týždne v modlitbách zavretý na fare. Túžil stať sa misionárom niekde v Bohom zabudnutej krajine a pomáhať ľuďom v ich najťažších chvíľach. Upäl sa na predstavu, že najužitočnejším bude v Rusku, kde už komunizmus zanechával škaredé rany na dušiach veriacich. Urobil všetko preto, aby sa mohol do Ruska dostať a nakoniec sa mu jeho sen vyplnil. Akonáhle jeho noha vkročila na územie Poľska – vtedy okupovaného ruskou armádou, veci nabrali veľmi dramatický spád. Ciszek bol obvinený z americkej špionáže a z väzenia putoval rovno do Gulagov.

Kniha S Bohem v Rusku má trošku pomalší rozbeh, no akonáhle sa oboznámite s nepostrádateľnými faktami vedúcimi k podstate príbehu, dej sa mení na zmes špionážneho trileru, detektívky, cestopisu, dokumentu a rodinnej drámy. Ciszek veľmi pútavo rozpráva o tom, ako bol vypočúvaný KGB, ako sa v cele musel prispôsobovať väzenským nepísaným pravidlám, či ako sa hladný, dobitý a premrznutý pokúšal zaspať v strašnom smrade potu a výkalov desiatok ďalších spoluväzňov. 


Veľmi detailne rozpráva o samotných Gulagoch, o rozpočítaných prídeloch stravy, osobných prehliadkach v treskúcich mrazoch, či o náhodných úmrtiach väzňov, ktorí skončili s podrezaným hrdlom či so sekerou v hlave. Okrem tvrdých zážitkov z uhoľných baní sa podelí aj o prekvapujúce informácie o vzburách v Gulagoch. Väzni v jednotlivých táboroch mali medzi sebou dômyselné komunikačné siete, pomocou ktorých vzbury plánovali. Samozrejme, aj tá najlepšie pripravená vzbura skončila vždy veľmi krvavo. No príbehy o ľudskej hrdosti a vytrvalom odpore väzňov sú jednoducho fascinujúce.

Ciszek vo svojej knihe samozrejme hovorí aj o duchovnom poslaní. Rozprávanie o tom, ako dokázal v ľuďoch opäť vyvolať pocit nádeje, ako si vytváral okolo seba okruh dobrých priateľov, farníkov,  či ako svojou neoblomnosťou a tvrdohlavosťou privádzal ruské úrady a KGB do vývrtky, nepôsobí ako monotónne kázanie niekde v kostole. Práve naopak, aj ja, ako ateista, som naozaj s chuťou hltala všetko, čo sa týkalo Ciszekovej duchovnej misie. Cizsek svoje príbehy totiž nerozpráva ako kňaz svojim ovečkám v snahe presvedčiť ich. On jednoducho rozpráva svoj príbeh v snahe zachovať kus histórie a svedectva pre tých, ktorí boli natoľko šťastní, že túto dobu nemuseli sami prežiť.

Ak  vás príbeh zaujal, naozaj vrelo odporúčam jeho audioformu. Ide o dosť dlhú - 15-hodinovú knihu, no ja som si tempo vďaka aplikácii od autiotéky trošku zrýchlila. Prispôsobila som si tak dikciu interpreta môjmu vkusu. Inak je kniha nahovorená naozaj skvelo. Po krátkom čase som mala dojem, že mi svoj životný príbeh rozpráva nejaký náš dobrý rodinný priateľ. 

Poviem úprimne, že na konci audioknihy mi bolo ľúto, že sa ten priateľ so mnou lúči, pokojne by som prijala ešte aspoň ďalších 15 hodín takéhoto napínavého rozprávania!

Ciszek je naozaj odbivuhodný človek. K životu pristupuje s nesmiernou pokorou, no nerobí zo seba martýra. Osobne si ma získal hlavne svojou zásadovosťou, húževnatosťou a zdravou dávkou rebélie. Tú by som od kňaza nikdy nečakala. Ľudí, ako je Ciszek, je na svete naozaj málo, no máme aspoň to šťastie, že si o nich môžeme niečo prečítať a nechať sa inšpirovať ich pohľadom na život.

Petra

 Ďakujem internetovému kníhkupectvu audioteka.sk, že mi knihu venovalo. 

2 komentáre:

  1. Tvoje recenzie sú vždy také krásne a naozaj veľmi kvalitné♥♥♥ Kniha ma skutočne zaujala, určite sa na ňu pozriem. A ďalej neviem, čo napísať :D Ono je vždy ťažké sa vyjadriť v komentári k recenzii na podobne zamerané knihy, pretože je to skutočný život a ťažko zo seba dám nejakú myšlienku, keď som ju nečítala. No určite to bude kvalitné, zaujímavé, dychberúce čítanie, pri ktorom sa opäť zamyslím nad životom, nad krutosťou a nespravodlivosťou ľudí, ktorý zabúdajú byť ľuďmi a menia sa vo zver...ako píšeš, najlepšie príbehy píše sám život a poväčšine prehovoria až k duši, či svedomiu. Sú to výnimočné diela...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem Mony, si zlatá :) Ja myslím, že by ti kniha mohla sadnúť, aj keď možno by omnoho viac sadla tvojmu dedkovi :)) A aj on by si mal založiť blog, s ním by som si rozumela :)))

      Odstrániť