Stránky

14. 9. 2015

Thomas Hardy: Tess z d´Urbervillovcov // Hardy je kráľ !

Autor: Thomas Hardy
Názov: Tess z d´Urbervillovcov
Pôvodný názov: Tess of the d´Urbervillovcov
Počet strán: 768
Slovenské vydanie: Tatran (1988)

Pozn.: Tento preklad z roku 1988 bol výborný! Príbeh Tess má 370 strán.


Od Thomasa Hardyho som nedávno čítala "Ďaleko od hlučiaceho davu" a na klasiku to bolo veľmi fajnové dielo. Kniha sa čítala ľahko a autor ma občas prekvapil svojim filozofickými perličkami. Teraz už ale chápem, prečo je román Tess d´Urbervill považovaný za Hardyho vrcholné dielo.

Autor znova sústredí dej na anglický vidiek, no mení ovčín za kravín a čo je hlavné,  svojej hlavnej hrdinke Tess uštedruje rany osudu na počkanie. Ako "milujúci" autor ju obdaril miernou a trpiteľskou povahou a doprial jej aj duchom prostú, no na majetky hamižnú matku. Takto "vystrojenú" Tess povláčil v špine a nechal ju trpieť. Na pozadí všetkých útrap jej však dovolil ľudsky rásť a dal jej aj šancu vziať osud do vlastných rúk. Z nemého teliatka neschopného prehovoriť na svoju obranu sa tak pred našimi očami rodí žena, ktorá vie prekvapiť. Či však jej získaná sila pramení z nadobudnutých skúseností, alebo je len akýmsi vyvrcholením celoživotného zúfalstva, to už si budete musieť prečítať sami.

Za seba môžem toto klasické dielo naozaj vrele odporučiť. Hardy sa mi svojím rozprávačským štýlom trafil do vkusu. Na jednu stranu mám pocit, že autor so svojimi postavami súcití, no na strane druhej si drží chladný odstup pragmatického filozofa (v tej rovine ho milujem najviac).

Osobne ma absolútne odrovnal na dvoch miestach. Spomínať to prvé nemôžem, to by bol veľký spoiler, tak aspoň zacitujem druhú situáciu, keď žene umrelo nemanželské novorodeňa - pankhart, ktoré pokrstila menom Zármutok.
Autor sa na adresu tragickej smrti dieťaťa vyjadruje takto:


"Tak zosnul Zármutok Neželaný - votrelec a nečistý dar nehanebnej prírody, ktorá nerešpektuje spoločenské zákony; sirota, pre ktorú bola večnosť len otázkou niekoľkých dní a nevedela, že existujú aj roky a stáročia;  ich chalupa bola preňho vesmírom, týždenné počasie podnebím, vek novorodeniatka ľudskou existenciou a pud cicať súhrnom všetkých vedomostí."

Klobúk dolu, toto dielo je naozaj zaslúženou klasikou a odporúčam ho hlavne ženskému osadenstvu, ktorému diela Jane Austen pripadajú moc cukrblikové, no aj tak chcú siahnuť po niečom kvalitnom z tej doby.
Petra

PS: A keďže ja už mám dočítané, môžem sa vrhnúť na štvor-dielny BBC seriál:


6 komentárov:

  1. Ďaleko od hlučiaceho davu si plánujem v najbližšej dobe požičať, tak dúfam, že sa mi bude páčiť! :)
    Ani toto dielo nevyzerá zle, ale rada by som sa najprv oboznámila s autorovým štýlom, takže možno inokedy :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Hlučiaci dav je dobrý začiatok, ale verím, že neostaneš len pri ňom :) Som zvedavá, ako ti Hardy sadne :)

      Odstrániť
  2. tvoja recenzia ma normálne navnadilo si to prečítať,, už som dlho váhala či to neskúsim práve s Tess, ale teraz si ma presvedčila :) musím si na ňu nájsť priestor určite :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Supeeeeer !!! Som naozaj zvedavá, čo na to povieš a ak môžeš, zožeň si v knižnici ten preklad od Tatranu, bol naozaj výborný :) Teším sa na tvoj názor! :)

      Odstrániť
  3. Moja obľúbená :)
    (Na jar by som mohla dať re-reading, prvý krát som čítala tento preklad, tentoraz žeby originál?)

    A v seriály hrá Eddie Redmayne :3

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Na Hardyho v originále by som si asi netrúfla, teda nie asi , ale určite :)
      Na seriál som sa ešte nedostala, snáď teraz cez Vianočné sviatky, už sa teším :)

      Odstrániť