Stránky

21. 7. 2015

Thomas Hardy: Ďaleko od hlučného davu // Krásne patetická klasika

Autor: Thomas Hardy
Názov: Ďaleko od hlučného davu
Originálny názov: Far from the Madding Crowd
Počet strán: 405
Slovenské vydanie: Pravda (1981)


  "... ste tak zmyslov zbavujúca a ja som tak zmyslov zbavený."



Aj vy ste už videli vynikajúci trailer k filmu Ďaleko od hlučného davu? Ak nie a máte radi filmy založené podľa predlohy klasických diel, zbystrite pozornosť :)




Čo sa knihy týka, už dávno ma klasický román takto dobre nepobavil. Thomas Hardy a konkrétne toto jeho dielo mi vzdialene pripomína slávnu Jane Austen.  Je to akoby ste jej diela teleportovali na ovčiu farmu a hlavnú hrdinku zbavili väčšej časti inteligencie :) Áno, táto kombinácia neznie moc lákavo a kniha napríklad blogerke Simči (Moonlight) nesadla vôbec (tá ju ale čítala v angličtine, má môj obdiv!!). Ale som na 100% presvedčená, že sa toto dielo vyskytuje vo vašej mestskej knižnici a tak by ste Hardymu mohli dať aspoň malú šancu vás osloviť.

Dej príbehu je úplne klasický, ide o romantickú zápletku, viac k tomu nie je čo dodať. Čo ma zaujalo najviac je to, ako Hardy striedal svoje miestami až smiešne patetické výlevy o romantike s takými perlami, ako sú tieto citáty:


"Mlčanlivosť má niekedy pozoruhodnú schopnosť nemo vyjadriť cit, a vtedy zapôsobí väčšmi ako slová."

"Muži sa stávajú bezvýznamnými a často upadajú celkom do zabudnutia, ak nevyužijú maximum zo šancí, kým ich majú... "

"Vieme, že farby, podľa ktorých poznávame ľudí, nevznikajú lúčmi, ktoré telo pohlcuje, ale tými, ktoré odráža."

"Ženy nikdy neunaví ťažkať si na mužskú nestálosť v láske, ale ich vernosť pre ne nič neznamená."

Ak sa do knihy pustíte, buďte pripravení na dlhšie opisy striedané s pasážami veľmi svižných rozhovorov. Taktiež sa obrňte proti pubertálne naladenej hlavnej hrdinke, ktorá má vrtochy malého dieťaťa. V kontraste s ňou nám Hardy ponúka postavu inteligentného, rozumného a pokojného mladého muža. Pch!!  :) Nie je to kombinácia, z ktorej by som bola nadšená, ale konkrétne v tomto príbehu mi to nevadilo. Celé toto dielo som brala s veľkým nadhľadom, takže to bolo pre mňa v konečnom dôsledku príjemné oddychové čítanie a určite chcem skúsiť aj Hardyho najznámejší román Tess.

Takže dámy, ak máte chuť na trošku cukrblikov, pukerlíkov a nevadí vám zápach ovčej farmy, hor sa do čítania... vidíme sa v kine! :)

Petra

10 komentárov:

  1. Už odkedy si zverejnila trailer na fb som čakala na recenziu! :3 Vyzerá to fakt dobre a už som si stihla aj zistiť, že ju majú v našej knižnici, čo je malý zázrak, takže po nej určite siahnem :)) A ten trailer vyzerá tiež dobre, uvidíme, kedy bude v našom kine ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No výborne, to som rada, že sa do knihy pustíš, som veľmi zvedavá, ako ti sadne :) Ja si určite od neho prečítam ešte tú Tess, lebo cukrblikov nie je nikdy dosť :)

      Odstrániť
  2. Ja som na túto knižku narazilo náhodou, to ma doviedlo k traileru na film a to ma presvedčilo, že túto knihu určite chcem!!! Ale viac sa mi páči to staršie filmové prevedenie ako toto...mám v pláne si najprv pozrieť klasiku, a potom kuknúť tento nový...Inak ma trošku odradilo to správanie hrdinky, ako píšeš, ale tak, je to len jedna vec, ktorá sa dá s prižmúrenými očami prehliadnuť :) Dúfam, že sa mi kniha bude páčiť...oddychové čítanie je skvelý relax ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som to staršie prevedenie ešte nevidela, musím to určite napraviť. Predpokladám, že v tomto novom urobia veľa zmien, aby to strávilo aj americké nenáročné publikum, ale aj tak sa na to veľmi teším. Tiež dúfam, že ti kniha sadne a veľmi sa teším na recenziu :)

      Odstrániť
  3. Som rada, že sa páčila :) Ja som videla trailer a ten ma očaril, kebyže ho vidím teraz a knihu nemám prečítanú, tiež po nej hneď siahnem. Ja som mala ale nevýhodu, že sme ho museli na výške prečítať v angline vrámci predmetu a potom rozobrať a vtedy som ešte akosi nebola zvyknutá na takéto knihy, pre mňa to bolo peklo predierať sa tými opismi a nevedela som ich pochopiť :D Na druhej strane Tess of the D´ubervilles mi sadla oveľa viac a pokiaľ sa ti páčilo Far from the Madding Crowd, mohla by sa ti páčiť aj Tess :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Počas čítania tých opisov som stále na myslela na to, ako si to čítala v angličtine.. normálne som s tebou súcitila. A potom to ešte rozoberať? Hmm... :)) Na Tess sa naozaj teším, to budem zas pri čítaní ulepená od toľkej sladkosti :))

      Odstrániť
  4. Petro, skvělá recenze! :) Stydím se, ale o téhle knize jsem se dozvěděla až díky její filmové verzi a byla jsem docela překvapená, že se jedná dokonce o klasiku. Když já na ty romantické příběhy moc nejsem, ach jo :( Do knihy se asi nepustím, ale alespoň film zhlédnu :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem Ivcci! :) A nie je za čo sa hanbiť, veď ono je toľko kníh a klasiky tiež, že keby mal mať človek prehľad vo všetkom, tak má hlavu ako pátrací balón :) Na film sa tiež veľmi teším, tak snáď si zgustneme :D

      Odstrániť
  5. Film som videla a bol veľmi nádherný. :) Aj keď to priebehalo v celku rýchlo. Doma už mám knihu v anglickom vydaní, ale najskôr si ju prečítam v slovenskom, ktoré už mám doma z knižnice, aby som potom viac rozumela. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak som rada, že sa ti film páčil, ja som naň nesmierne zvedavá. A palec hore za originál knihy, ja by som takúto klasiku v angličtine neprelúskala :)

      Odstrániť