Stránky

1. 2. 2015

2x minirecenzia: Malér Eyrová // Rady skúseného diabla

Autor: Jasper Fforde
Názov: Malér Eyrová
Pôvodný názov: The Eyre Affair
Počet strán: 382
České vydanie: Albatros (2006)

“Ordinary adults don't like children to speak of things that are denied them by their own gray minds.” 


Toto je jedna z najbizardnejších kníh, s akými som kedy prišla do kontaktu. Žánrovo patrí do sci-fi, no nájdeme v nej úplne všetko. Príheh preteká nápadmi od prvej po poslednú stranu a kombinuje neskombinovateľné.

Samotný dej je opísateľný len veľmi ťažko, no už z názvu je evidentné, že ide o akúsi spojitosť s dielom Jana Eyrová. Autor nás privádza do "dystopickej" Veľkej Británie, kde je okrem cestovania v časopriestore možné aj meniť dej jednotlivých literárnych diel. No a niekto si uzmyslel, že zmení dej práve slávnej a všetkými britmi milovanej Jane Eyre.

Hlavná hrdinka slečna Thursday Next je ako pracovníčka špeciálnej skupiny zaoberajúca sa ochranou literatúry, povolaná k tomuto prípadu. Miss Next mi hneď od začiatku padla do oka. Je to zrelá 34 ročná sebavedomá žena, ktorá si vie zanadávať, nerobí jej problém niekoho zastreliť, má suchý anglický humor, robí chyby a  netrpí pubertálnymi citovými výkyvmi. Jednoducho miláčik.

Kniha má síce skvelú hlavnú hrdinku a veľmi originálny nápad, no autor nás akosi pozabudol oboznámiť aspoň so základnými faktami o zmyslenom svete, ktorý pre nás vybudoval. A tak nevieme, čo je možné a čo nie, čo je v danom svete normálne a čo už zaváňa naozajstným nebezpečenstvom.

Pasáže, v ktorých vystupovala priamo slečna Next ma veľmi bavili, no keď sa len na chvíľu vytratila z dohľadu, o príbeh som strácala záujem. Možno aj z dôvodu, že som knihu čítala v angličtine. Autor používal dosť veľa referencií odkazujúcich na klasickú literatúru a  miestami používal podivnú (archaickú)  angličtinu. Ešte podivnejší je ale fakt, ako bolo meno Thursday Next preložené do čestiny.. hádajte! Středa Další! :) Toto sú presne tie dôvody, pre ktoré sa snažím čítať čo najviac kníh v originále.

Každopádne knihu odporúčam ako také prazvláštne spetrenie všedných dní pre tých, ktorí sa neboja experimentovať.


Autor: C.S. Lewis
Názov: Rady skúseného diabla
Pôvodný názov: The Screwtape Letters
Počet strán: 148
Slovenské vydanie: Porta Libri (2013)

"Je dobré, že ich pacifizmus nestojí na morálnych základoch, ale je to len zakorenený zvyk podceňovať všetko, čo sa týka veľkej masy ľudí, a čiastočne aj akýsi módny, salónny komunizmus."


Malá kniha s veľkými myšlienkami bez zbytočného moralizovania. To je najstručnejšia a najvýstižnejšia charakteristika tohto klasického diela. Autor sa v ňom vyhral s reverznou psychológiou* a veľmi humorne a láskavo nám vykresluje morálne úpadky ľudskej rasy. Celá kniha je písaná vo forme listov, ktoré píše skúsený diabol Krutodlak svojmu mladému učňovi Svrabomilovi. Svrabomil má za úlohu zviesť na "zlé chodníčky" svojho zverecna, muža, ktorý balancuje na hrane viery a hriechu. Svrabomil sa pohybuje medzi ľudmi v ľudskom tele a jeho hlavným poslaním je nabádať k rôznym pokušeniam.  Autorov štýl písania je humorný a duchaplný zároveň, jedným slovom - rozkošný.

"Krutosť je nehanebná, pokiaľ ju krutý človek nedokáže praktizovať v podobe kanadských žartíkov. Ani tisíc oplzlých či dokonca rúhavých vtipov neprispeje toľko k zatrateniu človeka ako objav, že takmer všetko, čo chce urobiť, si môže dovoliť nielenže bez súhlasu, ale dokonca s obdivom svojich priateľov, ak ich dokáže presvedčiť, aby to brali ako žart. Toto pokušenie môžeš pred svojim pacientom úspešne utajiť vďaka tomu, ako vážne Angličania berú humor. Ak začne pochybovať, či už to nie je priveľa, môžeš ho postrašiť nálepkou "puritán" alebo mu jednoducho pohroz "nedostatkom humoru". "

Tento malý knižný zázrak odporúčam tým, ktorí sa radi zamyslia a dokážu vnímať hlavnú myšlienku pod nánosom správne cielenej irónie. Aj keď autor poukazuje na rozdiel Diabol vs Boh, nemusíte sa báť pobožností a aj ja - ateista, som si dielo dokázala vychutnať bez prevracania očí.          
                                                               Petra

*Reverzná psychológia: metodika založená na ľudskej túžbe po zakázanom ovocí, využívaná hlavne v detskej psychológii. Ak chcete, aby niekto urobil aktivitu A, povedzte mu, aby ju nerobil! Príklad: Ak chcete, aby dieťa zjedlo špenát, povedzte mu "Ten špenát nejedz, od neho by si bol príliš veľký silák." A dieťa ho zje. 

9 komentárov:

  1. Knihy jako The Eyre Affair si člověk může naplno užít jen pokud má přehled o všem, na co jsou uvnitř narážky. Jinak je prostě nepochopí a jen zmateně hledá nějakej smysl. Mluvím z vlastní zkušenosti, takže dokud si nepřečtu aspoň původní Eyrovou, tak se týhle knize vyhnu velkým obloukem. I když podle popisu to zní jako něco, co by se mi přesně trefilo do vkusu.
    Btw, myslím, že ji přeložili jako Středa, protože je ženskýho rodu. Věty typu "Čtvrtek si pomyslela" přece jen zní trochu divně.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Súhlasím, že človek sa musí orientovať v anglickej literatúre, no paradoxne nemusíš poznať práve Jane, ale skôr diela od Shakespeara ci Dickensa. Jane tam autor dosť vysvetlil. Ja som čítala značné množstvo diel, ktoré v knihe spomínal, ale aj tak som bola stratená, pretože som si už kopec z toho nepamätala. Každopádne budem rada, ak nájdem ešte niekoho, kto ju čítal a podel sa o svoje pocity :)
      Čo sa týka preloženia mena, no je vždy oriešok, ale v tomto prípade ma to naozaj pobavilo, myslím, že to mohli nechať v pôvodnom stave :)

      Odstrániť
  2. Obě dvě znějí dost zajímavě, ale popravdě vysloveně nic moc pro mě, jak píše Eskandriel asi bych byla dost ztracená :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jojo, souhlas, toto bola taká malá knižná odbočka do neprebádaných literárnych vôd :)

      Odstrániť
  3. Áno, podľa mńa autor trošku odflákol ten samotný popis sveta, v ktorom sme sa nachádzali, ale inak to bola sranda.. ale povedala by som, že je to naozaj len pre tých s bujnou fantáziou :D

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Malér Eyrová vypadá zajímavě, škoda, že si autor s tím světem trochu více nepohrál :) A Rady zkušeného ďábla si chci přečíst už přímo pekelně dlouho! NArnie mě dostala a tak jsem si vždy chtěla přečíst i jiné autorovy knihy :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Super, budem veĺmi rada, ak na nejakom blogu nájdem recenziu na Rady diabla, už teraz sa teším :)

      Odstrániť
  5. nad žiadnou z týchto som doteraz nerozmýšľala, ale tú Eyrovú by som možno zvládla :) znie to zaujímavo, experimentovať sa nebojím a skúšať treba hocičo :) a snáď ti píšem ešte aj pre to, že ako rýchlo som s blogom začala, tak rýchlo aj končím - zistila som, že času nie je až toľko aby som sa zaoberala článkami inými než sú recenzie, a očividne to treba robiť aby som si prilákala potenciálnych čitateľov :) recenzie budem pridávať hlavne na goodreads (a tie budem sharovať na svojom osobnom blogu michaelacrow.tumblr.com). Každopádne, tvojou čitateľkou ostávam naďalej a teším sa na ďalšie recenzie :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Miši, to mi nerob, že sa vyparíš.. ja myslím, že ľuďom (mne určite) robí problém ten tumblr. Ja v ňom mám totálny chaos. Viem, že nemáš rada blogspot, chápem to, nie je to ideál. Možno, ak by si skúsila ešte Facebook, kde proste nazdielaš článok a ľudia ti ho môžu okomentovať aj tam, tak by to bolo super.. porozmýšľaj nad tým, je to fajn médium na trocha pokecu s blogermi a tak... daj tomu ešte šancu :)

      Odstrániť