Stránky

28. 12. 2014

James Rollins: Počátek zkázy // Čistokrvné dobrodružstvo

Autor: James Rollins
Názov: Počátek zkázy
Pôvodný názov:The Kill Switch
Počet strán: 392
České vydanie: BBart (2014)
Séria: The Sigma force (#1)


        "Ten pes je jako duch... a ještě k tomu zvědavý."


James Rollins nie je v knižnom svete žiadny nováčik. Má za sebou slušnú zbierku literárnych diel, ktoré sú presiaknuté akciou a napätím. A nebude tomu inak ani v prípade titulu Počátek zkázy. Ide o čistokrvné dobrodružstvo.

Autor je vyštudovaný veterinár a tento fakt skvele zúročil v príbehu o detektívovi Tuckerovi a jeho vernom psovi Kainovi. Tucker je vyslúžilý vojak, príležitostne pracujúci pre bezpečnostnú skupinu Sigma Force. Sigma ho povolala, aby  previedol farmaceutického magnáta Bukolova z rodnej zeme, matičky Rusi, do Ameriky. Magnát totiž zasvätil život výskumu takzvaného "prapredka" – rastliny, ktorá môže predstavovať pre ľudstvo prínos ale aj smrtiacu hrozbu. A samozrejme, ako to už býva, o Bukolove vedomosti má záujem aj druhá strana, ktorá túži vlastniť najsilnejšiu biologickú zbraň v histórii ľudstva. Šialený útek môže začať...

James Rollins pozná chúťky svojich čitateľov veľmi dobre, a tak prostredie príbehu v polovici knihy mení. Studené Rusko strieda horúca Afrika. Zmena prostredia príbehu veľmi pomohla. Obom krajinám autor venoval dostatok pozornosti na to, aby navodil tú správnu atmosféru, no nie priveľmi na to, aby opismi reálii nudil dobrodružstvachtivých čitateľov. 


Malinois v špeciálnej vojenskej veste
Hlavný hrdina Tucker mi bol sympatický od začiatku. Brala som ho presne takého, akého mi ho autor naservíroval - ako neohrozeného veterána, ktorý prežije aj vlastnú smrť. No pravým hrdinom tohto príbehu je určite pes Kain (belgický malinois). Autor tu zahral do nôty všetkým milovníkom psov. Pokiaľ ste sa niekedy venovali športovej kynológii a bojíte sa, že Rollins spravil z Kaina ďalšieho superhrdinu, môžem vás upokojiť. Aj keď sa veterán Tucker občas javí ako novodobý hybrid Supermana, tak Kain zostáva všetkými štyrmi labami na zemi. Pozná svoje povely, svojmu psovodovi je oddaný a dokáže vycítiť nebezpečenstvo. No našťastie arzenál jeho schopností týmto končí. 



Originalitou príbehu je ponorenie sa do Kainovej mysle. Útržky rôznych akcií tak môžeme sledovať akoby cez Kainove oči. Za tento nápad dávam palec hore a oceňujem aj to, že to autor so "psími vsuvkami" nepreháňal, len nimi príbeh skvelo okorenil. 

"Kain přikrčeně běží s našpicovanýma ušima a poslouchá křupání bot ve sněhu pokrytém ledovou krustou. V mozku mu žhne poslední povel. STOPA.
Drží se ve stínech zrezivělých vagónů a bílou chumelenicí, která stále houstne, pronásleduje tmavou postavu. Jeho svět však netvoří jen obrazové vjemy. Ty jsou pro něj naopak nejmatnější, pouhý stín rozsáhlejší pravdy.
Zastavuje se jen na tak dlouho, aby přiblížil čenich k mužově stopě, cítí gumu, špínu a kůži. Zvedá hlavu a zachycuje závan mokré vlny, cigaretového kouře a potu. Ze soli na pokožce kořisti cítí strach, slyší sípavé, zrychlené oddechování."

Pri písaní recenzií sa snažím prezradiť z deja čo najmenej. A pri knihe ako je táto to platí dvojnásobne. Príbeh je založený na deji, na akcii a zvratoch, a tak snáď len poviem, že toto dielo má všetko, čo by ste od poriadneho dobrodružstva mohli očakávať. Prestrelky, úteky na dopravných prostriedkoch všetkých druhov, levy a hyeny, ruský chlast, zradu a veľa mŕtvych. 


Autor sa snaží držať konštantnú úroveň akcie a napätia a osobne by mi viac vyhovovalo, keby sa akcia striedala s trochou odpočinku. No ak vám na krk funí naštvaný Rus a za pätami máte vycvičenú ostreľovačku, tak uznávam, že si rannú kávu asi v pokoji nevypijete. 

Kniha vznikla v spolupráci s veteránom amerického námorníctva Grantom Blackwoodom a v jej závere nájdeme stručnú zmienku o podložených historických faktoch použitých v knihe. Týchto pár poznatkov tvorí výbornú bodku za skvelým príbehom.

Komu by som knihu odporučila? Ak dávate prednosť trysku na plnokrvnom arabskom žrebcovi pred jazdou v pohodlnom kočiari ťahanom párom pokojných chladnokrvníkov, tak kniha je pre vás ako stvorená. No nesmie vám vadiť, že váš hrdina má sedem životov.

Prečítam si iné dielo od autora? James Rollins toho napísal veľa, ale keďže som po Počátku zkázy siahla práve preto, že je to vyštudovaný veterinár. tak by som si rada prečítala jeho  Oltář ztraceného ráje. Ide o dobrodružný príbeh veterinárky a anotácia sľubuje ďalšie napínavé dobrodružstvo!

Otázka autorovi: Dobrodružstvo ktorej zo svojich postáv by si chcel prežiť najviac?  


Petra 



16 komentárov:

  1. usudzujem, že som u teba asi dlho nebol :D hups , najskôr som si pomyslel, že som zablúdil ale naštastie nie ... pekný dizajn si si spravila

    ku knižke - nevyzerá to zle ale veľmi ma tento druh kníh neláka , recenzia sa mi ale páči ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. :)) Ďakujem! Neviem, či by toto bolo podľa tvojho vkusu. Súdiac podľa toho, čo čítaš, tak by to bol naozaj asi skok do prázdnoty :)) Ale na oživenie žánrov je to super :)

      Odstrániť
  2. Tak asi o túto knihu nezakopnem, ale recenzia je strašne pekná:)) Už si profesionálka :))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. :)) Ty máš ešte na takéto kopanie čas, čo ja by som dala za to, keby ma bavili všetky YA knihy. V dnešnej dobe vychádzaju v YA také skvelé veci, tak si to užívaj :)) A ďakujem veľmi pekne za pochvalu.

      Odstrániť
  3. Ach, výborná recenzia, že "zostáva všetkými štyrmi labami na zemi".:D Inak tie psie vsuvky znejú skvele a môže byť dobrým oživením poriadne nadupaného akčného príbehu (o ktorom som doteraz akosi nepočula). Možno si knihu raz prečítam, i keď ma zvyknú lákať skôr iné veci.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. :) Ďakujem, veľmi pekne, som rada, že sa recenzia páči. Ja som si knihu až prekvapivo užila, aj keď, podobne ako ty, tento žáner zas až tak moc nečítam. No v poslednej dobe prichádzam viac a viac na chuť týmto dobrodružným príbehom a tiež detektívkam. A to som donedávna nechápala, čo každý má s tými švédskymi autormi :))

      Odstrániť
  4. Vzhledem k tomu, že Počátek zkázy máme na pyramidě mezi novinkami, celkem často mi na něm ulpívá pohled, nicméně díky té příšerné obálce se do něj nejspíš nikdy nezačtu :)

    Opět krásná recenze!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Haha :) No jo, já jsem taky takový konzument, že když kniha nemá hezkou obálku, tak do ní obvykle nejdu (není li knihovny), ale tady se mi docela líbí. Není to prehnané, púsobí to tak chlapsky :) Dekuji za pochvalu, potešilo jako vždy :)

      Odstrániť
  5. Recenze se Ti moc povedla, je báječná :) Kniha mě ale moc neláká.. Přeji Ti jen to nejkrásnější do Nového roku :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem za pochvalu, som rada, že sa páčilo :) Úplne chápem, že to nie je tvoja šálka kávy, ale ďakujem za milý komentár. Nápodobne prajem do Nového roku len to naj naj a veľa skvelých kníh na čítanie :)

      Odstrániť
  6. Ďakujem! Som veľmi rada, že si ma navštívila. Myslím, že ako psia mamina (vitaj v klube), si knihu vychutnáš. Mne sa naozaj páčila hlavne pre ten originálny psí element :)

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Milujem knihy, kde je hlavný hrdina pes.Také knihy sú vždy zárukou skvelého príbehu-teda aspoň pre mňa, kedže zvieratá milujem a ak vystupujú aj v nie veľmi kvalitne napísanej knihe aj tak si ma autor získa a tie chyby mu prepáčim :D....Takže z toho všetkého vyplýva,že po knihe siahnem-už je na zozname :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jéj tak to som rada, že sa k recenzii dostal ďalší psíčkár :) Ja dúfam, že sa ti táto bude páčiť, ale myslím, že áno. Ak sa Rollinsovi niečo podarilo, tak to bolo vykresliť práve tú úlohu psa :)

      Odstrániť
  8. Zvu vás všechny na mou Giveaway o voňavé ceny :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Oltář ztraceného ráje je skvělá kniha, moc se mi líbila :)
    Peťo jsem moc ráda, že se Ti Počátek zkázy líbil! :) Já ho momentálně čtu, se školou však bohužel moc nestíhám a líbí se mi moc, ale teprve jsem na nějaké straně 130 :))
    Jo a nechceš zase natáčet videa? Od Tebe mi moc chybí! :(
    Měj se krásně :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak to jsem ráda, že si užíváš tohle dobrodružství. Moje mamka to práve taky čte a je z té knihy nadšená a to jsem myslela, že jí to nebude bavit. Tak Rollins má asi opravdu neco do sebe :)
      O video se pokusím, ale teď čtu víc anglických knih na Kindlíku, tak není moc co ukazovat :) Ale dekuji za moc milý koment a povzbuzení do dalšího natáčení :)

      Odstrániť