Stránky

23. 11. 2014

TAG: Nočné kreatúrky (moja RETRO edícia)

Priatelia, máme tu opať TAG! Veď viete, ako ja milujem Tagy... ak ich robí niekto druhý :) Bola som nominovaná naším milým Adriánom, tak tej ponuke sa jednoducho nedalo odolať.

Tag je jednoduchý, mojou úlohou je spomenúť prečítané knihy, v ktorých sa objavujú rôzne príšerky. Rozhodla som sa siahnuť trocha do hlbšej histórie, a to aj tej našej, slovenskej!
Poďte si zaspomínať so mnou!



Upíry: Tu vládne stará dobrá klasika už niekoľko rokov. Pán Dracula je nesmrteľný! Veľmi dobre sa pamätám, že sme túto knihu eše ako malí špunti potajomky ukradli z knižnice starej mamy a čítali sme ju pri sviečkach v starej maštali! No a potom som sa asi mesiac bála ísť sama v noci na záchod :) Mala som nádherné detstvo :)






Vlkodlaci: Červená čiapočka to istí! :) Rozprávku som nielenže čítala, ale nespočetne veľakrát aj počúvala na platni. Máte ju ešte niekto doma?







Zombie: Spomínate si na báseň od Jána Bottu - Žltá ľalia? Ak nie, osviežim vám pamäť. Adam a Eva si sľúbia večnu lásku. Adam zomrie, Eva ho pochová pod prah svojho domu. No a keď sa Evička začne pozerať po iných mužoch, milý Adam vstane z hrobu ako zombík, aby urobil na Evičku BUBUBU! Skvelá báseň.




Duchovia: Tak tu mi nedá neoznačiť jednu z mojich najobľúbenejších kníh, a to Cantervillské strašidlo od Oscara Wilda. Ten príbeh je taký milý a očarujúci, že by mal byť v povinnej výbave každého milovníka fantasy.





Čarodejníci: V mojich rodných končinách vždy silne rezonoval príbeh o Jánošíkovi. Príbeh mocného junáka Jurka, ktorý skočil babe na hrach. Prekliata bosorka to bola, čarodejnica so špicatým nosom, ktorá tomuto slovenskému svalovcovi hodila hrach pod nohy a on sa, chudák, v tých svojich škrpálikoch pošmykol a bolo vymaľované (a neskôr aj Na skle maľované).

PS: Nepripomína vám poľský predstaviteľ Jánošíka na obrázku skôr Tarzana??



Víly, anjeli a démoni:
"Víla, ty zostaň tam vo svojom nebi, mňa ešte zemské viažu potreby a vlasť moja je na zemi."

Sládkovičova Marína by jednoznačne mala byť zaradená medzi high fantasy! Obsahuje nie jednu vílu, ale celú hromadu víl, na čele s ich Kňažnou! Anjelov tu máme tiež požehnane. Anjel milosti, anjel spásy, strážny anjel atď... A za démona si Braxatoris prizval samotného Satana.

PS: Ľudovít Štúr nad Marínou ohrňoval nos. Vraj ľúbostná poézia je na jeho vkus málo vlastenecká. Pch! Mal to prebrať so slečnou Ostrolúckou,  potom by možno na poľovačke dával lepší pozor!

No a na záver, mimozemšťania. Nie, nemám tu pre vás žiadne literárne dielo, pretože prvé, čo mi napadlo, bola rozprávka môjho detstva: Pa a Pi z mačacej planéty. Tak schválne, je tu niekto, kto si pamätá na túto zvučku? :)                                                                                                                

Spomeniete si aj vy na nejaké RETRO príklady? 

8 komentárov:

  1. Ááááá,Konečne! Som strašne rád,že si ho už spravila! Veľmi sa mi páči táto tvoja "retro edícia" a vlastne celé ako si to urobila! A za to "milý" veľmi ďakujem, si strašne zlatá :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, som rada, že sa páči :) To vieš, musela som z toho nejak vykorčuľovať, keď tej fantasy nemám tak veľa načítané :))

      Odstrániť
  2. Super! Takhle nějak podobně retro by to asi asi vypadalo i u mě, skvělý nápad! A ten Jánošík mi připomíná spíš Hercula (Hercules) :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No máš pravdu, Hecules to je... strihlej Tarzanem :D Nechpápu, proč jen my meli Jánošíka tak vychrtlého :D

      Odstrániť
  3. Mě napadaly úplně jiné. Třeba Červená karkulka by mě nenapadla, ani kdyby mě mučili :D Pro upíry a vlkodlaky mám zakódovaný Stmívání :D Jinak skvělý tag! :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Smtívaní a HP je v tomto tagu již naprostou klasikou, HP se proste zapíše do dejin:)

      Odstrániť
  4. Červenú čiapočku máme v danej verzii myslím na kazete. Inak, nie ako Tarzan, vyzerá ako Hercules. :D A nejaké knižné retro postavičky mi nenapadajú, asi som už z detstva takmer úplne vygumovaná, napadajú mi len seriálové z obdobia dospievania, teda, čo sa týka nejakej "fantasy".

    A pre mňa sú najcennejšie určite tatranské víly Slabejka a Lomnička (Hlavičkove rozprávky), vysielali ich ako Večerníček. :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Slabejka a Lomnička! Ako som na ne mohla zabudnúť :) Doreraz mám v živej pamäti, ako jedna z nich ochorela, to boli krásne rozprávky, ďakujem za pripomenutie.A pri Červenej čiapočke mám chuť ísť dolu do pivnice a oprášiť starý gramofón a pustiť si spolu s čiapočkou aj Medovníkovú chalúpku. Ach to detstvo, kde tie časy sú :)

    OdpovedaťOdstrániť