Stránky

7. 10. 2014

Andy Weir: Marťan // Idem sa vydávať!

Veľmi ťažko sa mi hľadá kniha, z ktorej by som bola úplne PAF a hlavného hrdinu by som najradšej požiadala o ruku :) Mark Watney z knihy Marťan spĺňa všetko, čo by som od svojho Mr.Right kedy požadovala. Je nadpriemerne inteligentný, originálne vtipný a nadmieru manuálne zručný. Kombinácia, ktorá je pre mňa jednoducho neodolateľná.
Pozn.: Táto kniha si zaslúžila aj samostatnú video recenziu! Spievam na ňu ódy: video

               *************************
"Som dospelý muž, ktorý iba príležitostne nosí plienky (v skafandri sa musia)."

Kniha Marťan rozpráva o boji človeka s nehostinnou červenou planétou. Na Mars bola vyslaná posádka šiestich astronautov v kozmickej lodi. Keď sa loď dostala do dostatočnej vzdialenosti s Marsom, kozmonauti sa na jeho povrch dostali v menšom upravenom module. Na Marse mali urobiť pár výskumov a zas letiet na Zem. Bohužiaľ, uviazli v piesočnej búrke, Mark sa zranil a posádka si myslela, že je mŕtvy. Jeho telo však kvôli piesku nemohli nájsť a keďže majú prísne inštrukcie, museli sa všetci vrátiť do lode a zaveliť kurz "Zem".

Mark sa teda ocitá na Marse úplne sám. K prežitiu môže použiť len veci, ktoré boli na Marse pripravené pre potreby vesmírnej výpravy a nie je ich veľa. Z tých základných spomeniem "auto" - špeciálny voz upravený pre marťanský povrch, jedlo na pár mesiacov a provizórnu ubytovňu v tvare iglú, vo vnútri ktorej sa môže pohybovať bez skafandra.

"Našťastie, keď strávite vo vesmíre toľko času, ako ja, naučíte sa potrebu vykonávať do vrecúška. No a ak ste si mysleli, že po otvorení škatule s močom to v roveri hnusne páchne, skúste si predstaviť ten smrad, keď vytlačím klobásu."

Príbeh teda sleduje boj pozemského vedca s planétu Mars. Kto asi tento boj vyhrá?

Nikdy predtým som si neuvedomil, aký je Mars tichý. Je to púštny svet prakticky bez atmosféry, ktorá by prenášala zvuky. Počul som vlastné srdce.

Originalitou knihy je určite vtipnosť, ktorou Andy Weir nešetrí, no humor je suchý a nie každému môže sadnúť. Mňa očaril! Ako príklad uvediem situáciu, kedy Mark polemizoval nad tým, čo bude robiť, keď mu dôjde jedlo. Prišiel s geniálnym nápadom odrezať si ruku, zjesť ju a zabezpečiť tak nevyhnutný prísun kalórií.

Mark zastával v posádke úlohu vedca, biológa a strojného inžiniera. Svoje poznatky tak môže dokonale využiť pri šialenom boji o prežitie Vie, že ďalšia výprava pristane na Marse za 4 roky, jeho úlohou je teda prežiť z jedného dňa druhý, 4 roky. Ako to ale spraviť, keď má vodu a jedlo len na pár mesiacov?

"Je hrozné, keď váš život závisí od vašej vlastnej práce a máte pocit, že ste ju neurobili dosť dobre."

Prvých cca 80 strán môže byť pre niekoho nezáživných, pretože nám Andy Weir poskytuje dosť detailný popis výpočtov, ktoré Mark musí spraviť pri honbe za výrobou vody a zabezpečovania kalórií. Po tejto prvej časti sa nám však naskytá aj pohľad vedcov, sediacich v NASA, ktorí pomocou satelitných snímkov zistili, že Mark prežil a všemožne sa snažia ho zachrániť. Kniha v tejto časti už naberá na spáde a aj na vtipnosti.

Osobne by som ju doporučila naozaj všetkým, ale nie je to kniha pre každého. Moja mamka ju odložila práve ešte pred tou stranou 80 so slovami, že nepotrebuje čítať o vedcovi, ktorý sa pokúša na Marse pestovať zemiaky :) Kniha naozaj obsahuje možno až moc technických, fyzikálnych a chemických analýz, no mne ako technicky orientovanému čitateľovi to nevadilo a knihu beriem ako príjemné a originálne spestrenie všedných žánrov.

100 ľudí = 100 chutí ... pre mňa je Marťan kniha roku 2014!

Moje hodnotenie: 

Info:
Pôvodný názov. The Martian
Počet strán: 408
Vydavateľ: Ikar
Rok vydania: 2014

10 komentárov:

  1. Vyborna vyborna vyborna kniha :-) Pre mna spolu s Trojicou topka za tento rok. Velmi pekna recenzia :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Joj, Peti, ani nevieš, aká som rada, že som našla niekoho, kto je z nej tiež unesený :) Pozerám k tebe na blog a vidím, že čítaš Silo, tak som zvedavá, či po Marťanovi ťa "uspokojí" :)) Ďakujem za milý komentár.

      Odstrániť
    2. takto - martana som citala dva dni a silo citam uz tyzden, takze to uz o niecom svedci :-D do konca tyzdna dam recenziu ;-)

      Odstrániť
  2. ja tuto knihu tiez straaasne zboznujem :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak to som veľmi rada, že sa nám klub fanúšikov Marťana rozširuje :))

      Odstrániť
  3. Veru, sto ľudí, sto chutí... kniha ma zaujala, no na Watneyho humor (a ďalšie veci) mám úplne opačný názor. Koho by zaujímala moja recenzia tejto knihy, je tu: http://www.adhara.sk/?page_id=1327

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem za podelenie sa aj s opačným názorom, úplne chápem, že niekomu ten štýl a humor, aký Andy vo svojej knihe prezentoval, niekomu nesadol. Obdivujem ťa, že si knihu dokázala dočítať dokonca, pretože tá absurdnosť, ktorú kniha nesie, sa exponenciálne stupňuje počas deja.
      Mne osobne vyhovovalo, že tá romanca, kotrá sa tebe nezdala, bola naozaj iba na okraji. Ak by sa jej autor venoval viac, tak ma to odradí. No a pubertálne Markove hlášky? Myslím, že nikto nevie, ako sa bude v takejto vyhrotenej situácii správať. Niekto svoj stres ventiluje agresiou, niekto sa správa infantilne. Ktovie, aký postoj by som zaujala ja :)
      Každopádne skvelá recenzia a je osviežujúce si prečítať aj úplne opačný názor!

      Odstrániť
    2. Vďaka za názor. Ale niet ma prečo obdivovať, lebo napriek nesadnutiu humoru a ďalších vecí to stále bola z môjho pohľadu jedna z tých lepších súčasných sci-fi. No to ostatne píšem aj v recenzii.

      Odstrániť
  4. Bohužiaľ táto kniha ma príšerne nudila, ani som ju nedočítala... A to sa mi nestáva často.

    OdpovedaťOdstrániť