Stránky

9. 6. 2019

Kelly Barnhill: Dívka, která upíjela mesíc // Čary pre veľkých aj malých!

Draci a netvory, mágia a čarodejnice, hlbinné močiare a malé dievčatko, ktoré namiesto materského mlieka dostalo na ochutnanie mesačný svit. Znie to ako výborný námet pre čarovnú rozprávku? Mne určite áno! A toto všetko sa skĺbilo v čarovnom príbehu Dívka, která upíjela měsíc od vydavateľstva OneHotBook.

Stará čarodejnica Xan chodí každý rok v ten istý deň do vzdialeného lesa, aby tam zachránila malé dieťa,  ktoré miestni dedinčania z Protektorátu tradične odsúdia na istú smrť. Xan dieťa odnesie do inej dediny, kde sa o neho príkladne starajú. Čarodejnica však netuší, že toto obetovanie novorodenca nie je dobrovoľné, no má svoje utajené dôvody.

Xan ale jednému takémuto batoľaťu neodolá a spolu s močiarnymi priateľmi sa rozhodnú poskytnúť mu láskyplný domov. Dajú mu meno Luna. No a samozrejme, s Lunou prichádzajú nielen rodičovské radosti, ale aj poriadne veľké starosti. Starnúca Xan totiž malej hladnej Lune z nepozornosti dopraje na večeru o niečo viac mesačného svitu, ako by bolo zdravé a Luna sa zmení na.... no ale to sa už dozviete v knihe :)


Výber narátorky bol v tomto prípade naozaj zásah do čierneho a písaný príbeh posúva na vyšší level. Helena Dvořáková v audioknihe ukázala, že má "hlas na všetko". Nielenže jej láskavý tón je celkovo vhodný pre detské audioknihy, no Dvořáková dokázala vylúdiť úplne unikátny hlas pre celý ansámbel postáv. Starnúcu čarodejnicu Xan obdarila chraplákom, močiarnemu netvorovi Glerkovi dopriala hlboký a dôstojný hlas starého pána a na svoje si prišiel aj minidráčik Fryan so svojím piskľákom :) Škoda len, že krátka ukážka tieto hlasy neponúkne, no verte mi, naozaj to stojí za to.

Toto dielo deťom ponúka útek do sveta fantázie a podporuje ich v snívaní s otvorenými očami. Dokonalá atmosféra doplnená naozaj krásne košatým jazykom doslova nabáda k obrazotvornosti. Zároveň ale prostredníctvom reálne nedokonalých postáv a komplikovaných medziľudských vzťahov nenútene vykresľuje život nás - smrteľníkov. Autorka neobchádza ani také témy, akými sú dospievanie, staroba či smrť a deti tak nenápadnou formou pripravuje na svet dospelých. Pozorovať Lunu a jej premenu z batoľaťa na teenagerku, či sledovať pomaly starnúcu a slabnúcu Xan je nielen zaujímavé, no aj poučné. No a Glerk z močiarov - jeho múdrosť a rozvážnosť, tak tá sa zapíše do sŕd malých aj veľkých poslucháčov.

Dívka, která upíjela měsíc začína ako rozkošný príbeh pre najmenších a končí ako výborná fantasy pre staršie deti. Dospelák sa pri jej počúvaní taktiež nudiť nebude, takže tu máme výbornú audioknihu na nadchádzajúce letné prázdniny - či už do auta na cestu za dovolenkou, alebo len tak na záhradu k vychladenej citronáde.

A keď už sme pri tých rozprávkach, mám tu aj bonusový tip. Pokiaľ máte chuť skôr na niečo naozaj vtipné, magické a dobrodružné, vrelo môžem odporučiť aj knihu Kouzelníci z pradávna.

Či už sa rozhodnete pre jednu alebo druhú knihu, zábavu pre deti máte (aspoň na pár hodín) zaručenú.

Tak krásne prázdniny, priatelia!
Petra


3 komentáre:

  1. Tento komentár bol odstránený autorom.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Taká som rada, že si napísala recenziu na tento titul, pretože si mi aspoň pripomenula, že som túto knihu strašne chcela, no pri všetkých tých ďalších knihách na zozname som na ňu akosi pozabudla - ach, ale teraz niet pochýb o tom, že ju musím čím skôr mať! Príbehy pre deti sú úžasné a či si starý či mladý je úplne jedno - dokážu neskutočne zaujať všetky vekové kategórie, teda, mňa bavia neustále :D Ale aj audiokniha vyzerá zaujímavo, tá ukážka je krásna a hlas pani Dvořákovej♥ úžasný - nuž, musel to byť skutočne zážitok vypočuť si tento príbeh z jej "prevedenia" :)

      P.S.: Komentár predtým som vymazala, pretože som tam mala príšerné dve, do oka bijúce, chyby, ale pravdepodobne tam mám aj ďalšie O.o Za to môže tak trocha aj to pekelné teplo, čo máme za oknami -_-...úplne mi skratuje mozog :D

      Odstrániť
    2. Ja som knihu skúsila čítať v slovenskom preklade v printovej verzii, ale nejako ma v tejto verzii nezaujala. Audiokniha tomu naozaj dala taký super cveng a dušu, takže ja určite odporúčam pustiť si knihu do uška :)
      Myslím, že ten močiarny netvor prirastie k srdcu aj tebe :)

      Odstrániť