Stránky

25. 10. 2018

Margaret Atwoodová: Alias Grace // ...hutné, atmosferické, úžasné!


Je to vrahyňa! 
Aspoň tak to o nej tvrdia ľudia. 
A čo tvrdia ľudia, to je vždy pravda. 
Vždy!

Píše sa rok 1843 a svet žije senzáciou menom Grace Marksová. Žiadne poriadne noviny sa nemôžu zaobísť bez najnovších správ o súdnom procese so 16-ročnou Grace, ktorá je obvinená z chladnokrvnej vraždy. Ona a jej komplic bez akéhokoľvek zaváhania surovo popravili dvoch nevinných ľudí. Verejnosť baží po odplate.

Súdna sieň je preplnená, vzduch vydýchaný, atmosféra na prasknutie – Grace si sadá na lavicu obžalovaných. Prizvaní svedkovia sú ako býky v aréne. Advokát zamáva červenou šatkou a oni povedia aj to, čo nevedia. Hlavne, že vrahovia budú popravení a spravodlivosti bude učinené zadosť. A ako to celé vníma mladá Grace? Pociťuje vinu? A je vôbec vinná? Ktovie... Možno to celé prežíva tak, ako to v jej beletrizovanom príbehu prerozprávala Margaret Atwoodová.

Atwoodová si ako námet pre svoju knihu vypožičala skutočný osud krásnej mladej Grace. Dej postavila na dostupných historických zdrojoch. Pomaly pred nami odkryla príbeh, ktorý môže, ale aj nemusí byť verný tomu, čo sa skutočne stalo. Ako sama autorka vo svojom doslove píše - tam, kde sa nezachovali dôveryhodné zdroje, použila svoju predstavivosť. A predstavivosť je to v skutku uveriteľná.

Atwoodová je ako spisovateľka známa hlavne dystopiou Príbeh služobnice, v ktorej dala priechod svojej fantázii. V Alias Grace zasa naplno preukázala svoj nepopierateľný spisovateľský talent. Čitateľovi ponúkla zdanlivo monotónny príbeh, ktorý sa ale už po pár stránkach zaryje pod kožu ako trieska, ktorú nie a nie vytiahnuť von. Jednoducho musíte čítať ďalej.


Brilantnosť tejto knihy tkvie v zaujímavých uhloch pohľadu, ktoré Atwoodová zvolila. Pomalé, miestami až hĺbavé tempo rozprávania príbehu očami Grace akoby ani nezodpovedalo surovým skutočnostiam, ktoré sa pred nami odvíjajú – ide predsa o dvojnásobnú chladnokrvnú vraždu. A presne tento istý kontrast pokoja versus napätosti je podchytený aj v spôsobe, akým nám postavu Grace zosobnila interpretka Lucie Pernetová. Jej hlas je zdanlivo rozvážny, no už v prvých minútach podprahovo vnímame  akúsi neústupčivú naliehavosť, ba snáď až zúfalstvo, ktoré z hlasu vychádza. Táto kombinácia vyvoláva v poslucháčovi okamžitú zvedavosť. Na knihu som sa za pár krátkych minút úplne namotala a 17-hodinovú nahrávku som zhltla v priebehu troch dní. Je až neuveriteľné, že som počas počúvania nezaznamenala ani jednu pasáž, v ktorej by som strácala pozornosť. Kombinácia Grace/ Pernetová vypálila naozaj dokonalo a mojim ušiam, mysli a čitateľskej duši ponúkla skvelý literárny zážitok.


Samozrejme, príbeh nie je postavený len na charakterovej štúdii mladej Grace. Ku komplexnosti obrazu prispieva napríklad zaujímavá postava mladého doktora Simona (interperácia Pavel Batěk). Ten neúnavne navštevuje Grace vo väzení a  svojimi psychoanalýzami sa snaží dospieť k názoru, či je Grace šialená vrahyňa, alebo je to len nádherná a nevinná obeť. Je až komické sledovať, ako je jeho profesionálny úsudok ovplyvňovaný mladíckou nerozvážnosťou a búriacimi sa hormónmi.

Interpretácia novinových výstrižkov či listov použitých v príbehu pripadla skvelej dvojici Lucie Juřičková - Pavel Zahálka. Priznám sa, ukážku z knihy som si vypočula hlavne kvôli mojej obľúbenej Juřičkovej, no a aj keď v tejto knihe dostala len veľmi malý priestor, neostala som sklamaná. Komu česť, tomu česť. Hviezdou tejto knihy je bezpochyby Pernetová.

Príjemným intermezzom boli aj veľmi decentne volené hudobné predely. Nebudem zo seba robiť muzikantské eso, vôbec neviem, aký typ hudby režisérka použila. No melódia vo mne evokovala časy dávno minulé s príchuťou írskych tónov, čo perfektne súvisí s celým príbehom. Takže od laika aj za túto časť palec hore!

Ak ste už mali tú česť vypočuť si niektorú z audiokníh z dielne OneHotBook, dáte mi za pravdu, že tu je kvalita zaručená. No a ak ste fanúšikom hutných, viacvrstvových charakterových štúdií alebo holdujete bohatým príbehom s ponurou atmosférou, tak tu asi nemáte veľmi nad čím premýšľať – uvarte si šálku čaju či kávy, zababušte sa do deky, sledujte vonku jesenný dážď a vychutnajte si tento skvelý audiopríbeh. Jednoducho – doprajte si ten zážitok J

Petra
Recenznú knihu poskytlo vydavateľstvo OneHotBook prostredníctvom portálu Audiolibrix.

4 komentáre:

  1. Ako to len robíš, že dokážeš napísať zakaždým takú profesionálnu a pútavú recenziu?! Nesmierne ťa obdivujem! ^.^
    Tak túto audioknihu by som si rada vypočula aj ja, no bodaj by nie, keď si ma na ňu nalákala :D Čo som tak zisťovala, tak by sa budúci rok mal tento príbeh dočkať tlačenej formy vo vydavateľstve Slovart, a k tomu je aj natočený seriál, takže mám hneď tri spôsoby, ako sa ku príbehu dostať :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Joooj Mony, normálne mi tvoje komentáre chýbali :) Ďakujem krásne, som veľmi rada, že recenzia zaujala a určite odporúčam práve tú audio-formu. V tlačenej verzii to môže byť trošku oriešok kvôli tomu pomalému tempu. Dokonca si audioformu vypočula aj moja mamina, bola to jej prvá audiokniha, ktorú aj dopočuvala do konca a bola nadšená. A na serií sa teším aj ja, počula som o ňom len samé dobré chýry :)

      Odstrániť
  2. Moc pěkně napsané, jako obvykle :)
    Přiznávám, že mě tento román vůbec nezaujal. Spousta čtenářů ho velmi chválí, ale toto téma a doba, v níž se příběh odehrává, jsou mi naprosto vzdálené. No co se dá dělat, nikde není psáno, že se musí líbit to, co se líbí všem ostatním :)
    Těším se na další recenze a jsem ráda, že jsi sem zase začala přispívat.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem krásne za milé slová a podporu nielen k ďalšiemu čítaniu, ale aj recenzovaniu :)
      Presne ako hovoríš, nie každá kniha sadne každému, treba dobre premýšľať, čomu človek venuje svoj čas, keďže toho času na čítanie má každý málo :) Ale toto bola v mojich očiach naozaj pecka, až som ostala sama prekvapená, aká som ostala z knihy nadšená :) Ešte raz ďakujem za podporu, cením si to :)

      Odstrániť