Stránky

20. 6. 2016

Isabel Allende: Dom duchov // Latinsko-americká perla!


Dámy a páni, dovoľte mi predstaviť vám moju (zatiaľ) najobľúbenejšiu knihu "Dom duchov" od čilskej autorky Isabel Allende.

Dom duchov je pre mňa zhmotnením literárneho umenia podľa môjho vkusu. Hutná rodinná sága zasadená do turbulentnej doby čilskej revolúcie (1973) čitateľovi prinesie príbeh plný kontrastov a latinsko amerického temperamentu. Allende svoj román začína ako poeticky ladený príbeh plný lyrického slovníka a končí ho drsným, občas skoro až faktografickým opisom revolúcie páchnucej brutalitou a násilím.


Triedne rozdiely, pád politického systému, nezmyselný patriarchát, sila ženskej odhodlanosti či oduševnelý boj za slobodu, to všetko a omnoho viac spisovateľka ponúkne na štyristo stránkach inotajmi vyšperkovaného textu. Ak ma niekto trošku poznáte, tak viete, že s knihami nad 300 strán mám občas problém - jednoducho sa po polovici začnem nudiť a pýtam sa, kde bol editor? No v tomto prípade veľmi svedomito prehlasujem, že tu mi ani jedna vetička či slovíčko neprišli nadbytočné. Áno, Allende čitateľa prevádza časťou čilských dejín dosť opisným spôsobom, no robí to prostredníctvom veľmi plastických a až neuveriteľne farebných postáv a tak si pri čítaní ani neuvedomíte, že ste sa bez problémov preniesli desiatimi stranami postrádajúcimi dialóg.

Dom duchov je dneš už považovaný za modernú klasiku, známu pre využitie prvkov magického realizmu. Ten mám ja osobne rada len ak je použitý na nejaký účel a nie je to bezvýznamné halucinogénne mrhanie slovami. Allende využila jemnú mágiu hlavne u ženských postáv, aby tak vyzdvihla ich vnútornú silu, ktorá im pomáha udržiavať rodinu pohromade. Túto vlastnosť naopak postavila do kontrastu s fyzickou silou muža, ktorá je často hlúpo využívaná na deštrukturalizáciu nielen rodiny, ale aj celého spoločenstva.

Ak vás moje chválospevy doposiaľ na knihu nenalákali, tak snáď už len spomeniem, že na Goodreads knihu hodnotilo viac ako 125 tisíc čitateľov, celkové hodnotenie 4,2 (z piatich) !

Kto má chuť na plnokrvný, farebný a na dejové zvraty bohatý román, viete, kam siahnuť :)

Petra




5 komentárov:

  1. Dnes mi kamarád španělštinář říkal, že si tuto knihu koupil v originále a chystá se ji o prázdninách přečíst. Pak jsem procházela své oblíbené blogy a na jednom jsem narazila na zmínku o tomto románu, který jsi mi doporučila:

    https://readtheworld.org/2016/06/24/the-vegetarian-by-han-kang/

    Den plný literárních náhod :)
    Dům duchů je úžasný román. Četla jsem ho nedlouho poté, co jsem přečetla patriarchálních Sto roků samoty, takže v Domě duchů mi ty silné ženy udělaly velkou radost. Pak jsem viděla i film s úžasnou Meryl Streep. Knize se to samozřejmě nemohlo rovnat, ale přesto mě to potěšilo. Magický realismus a Jižní Amerika - to je skvělá kombinace! Mohu také jedině doporučit!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No to som veľmi rada, že je tu niekto, komu Allende sadla rovnako ako mne :)) Keď som túto knihu čítala, tak som si vravela, že aké by to bolo super vedieť španielsky a prečítať si ju v originále. Na Sto rokov samoty sa ešte len chystám, ale od Allende si chcem prečítať aj ďalšie knihy, nečítala si náhodou od nej ešte niečo?

      Ten readtheworld blog vyzerá super, majú tam knihu zasadenú v Trinidade?! waw :) Ja som premýšľala si začať značiť, z akých krajín pochádzajú spisovatelia, ktorých som doteraz prečítala.

      Vegetariánku som konečne začala včela a nešla som sa od toho odtrhnúť, teraz to idem doraziť.... pecka, nechcem predbiehať, ale myslím, že cenu Man Booker Int. vyhrala právom. A Odeon ju má v edičáku myslím na október :)
      Ach , svet je taký krásny :)

      Odstrániť
  2. Dům duchů je úžasná kniha. Španělština je velmi poetický jazyk, v originále to musí být zážitek.
    Literární mapa - skvělý nápad. Jestli se do toho pustíš, tak ji pak prosím někde nasdílej :)
    Vegetariánku sis koupila? Počkám si, až bude přeložená do angličtiny. Když si pořídím anglickou knihu a nelíbí se mi, tak se mi ji pak nepodaří prodat, takže si počkám, jak se mi bude líbit v překladu. Když mě nadchne natolik, že bych ji chtěla mít doma, tak do ní zainvestuji až posléze.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Drvivú väčšinu kníh v angličtine mám ako eknihy, vždy v akcii do 5 eur cez amazon. Vegetariánku dali do akcie na týždeň pred vyhlásením Man Booker, s cenou šli dokonca pod dve eurá - no nekúp to :)) Momentálne čakám, kedy zlacnia jej druhú knihu Human Acts, zatiaľ sa im nechce :)

      Do literárnej mapy sa chcem určite pustiť, myslím, že som na to videla niekde aj peknú aplikáciu, tak dám vedieť :)

      Odstrániť
  3. Dvě eura za knihu - wow, tak to je skvělé. Ráda nakupuji v online antikvariátu - často seženu knihu s poštovným za 4,50 GBP, to je úžasná cena! Je škoda, že když si objednám knih víc, tak musím platit poštovné ke každé, ale to je nakonec pochopitelné - oni ty knihy patrně posílají z různých míst, tak nemohou mít poštovné zdarma.
    Podívám se, jestli na nějakou takovou slevovou akci někde nenarazím. Mám hodnou kamarádku, která mi na dobu neurčitou půjčila svůj kindle, tak bych si tam ještě něco zakoupit mohla.

    OdpovedaťOdstrániť